Werkwijze en Methodes

Werkwijze:

De begeleiding van kinderen is in te delen in verschillende stappen. Wanneer u denkt dat Remedial Teaching voor uw kind een goede oplossing zou zijn, dan kunt u contact met mij opnemen, waarna we vervolgens de volgende stappen (kunnen) doorlopen:

Stap 1: Aanmelden:

U stuurt mij een e-mail, of u belt mij voor een afspraak. U krijgt dan voor de geplande afspraak een intake formulier gemaild. Het is prettig wanneer u dit formulier vóór de afspraak retour stuurt, zodat ik al een beeld heb bij de hulpvraag.  

Stap 2: Het intakegesprek
:

De volgende stap in de samenwerking is een vrijblijvend en kosteloos intakegesprek. Bij dit eerste gesprek zijn de ouder/verzorger en het kind aanwezig. Tijdens dit gesprek breng ik uw hulpvraag en verwachtingen in beeld. Vanzelfsprekend krijgen u en uw kind ook de mogelijkheid om vragen aan mij te stellen.

Stap 3: Diagnose

Ik ga met uw kind aan het werk. Ik begin met een diagnostisch onderzoek, waarin ik op zoek ga naar de hiaten en/of problemen. Dit zal door middel van een (diagnostisch) gesprek zijn, en gebruik ik verschillende toetsen. Ook zal ik de toets-gegevens van school meenemen, indien beschikbaar.

Stap 4: Het handelingsplan

Ik stel een handelingsplan op n.a.v. het onderzoek. In het handelingsplan wordt aangegeven wat de leerdoelen zijn, en op welke wijze ik tot die conclusie ben gekomen. Ook staat erin op welke manier en met behulp van welke methodes en materialen ik uw kind ga begeleiden. Het is heel belangrijk dat kinderen de aangeboden stof herhalen en inoefenen, zodat ze sneller verder kunnen. Dus ik zal zeker adviseren om thuis ook te oefenen, en ik zal zorgen voor een duidelijke uitleg,  zodat dit ook soepel verloopt. Ook wordt een inschatting gemaakt van de periode waarin Remedial Teaching nodig is. Ik werk over het algemeen met een periode van ongeveer 10 sessies, waarna ik ga evalueren. Aangeraden wordt om de begeleiding af te stemmen met school, zodat alle betrokkenen op de hoogte zijn van de inhoud van de begeleiding van uw kind. U krijgt het handelingsplan tweemaal op papier mee, zodat u school ook een exemplaar kunt geven. Ook zal ik een samenwerkingsovereenkomst opstellen.

Stap 5: De sessies

Wanneer het handelingsplan door u is goedgekeurd, zullen de sessies van start gaan. Een sessie bestaat uit 45 minuten contacttijd. We starten met het bespreken van het huiswerk. Dan is er tijd voor het aanbieden van nieuwe stof en een stuk herhaling. Tenslotte wordt het huiswerk uitgelegd. De kinderen krijgen een glas drinken en een koekje/snoepje. 

Er is gelegenheid om ook tussentijds te evalueren. U krijgt regelmatig via de mail een update van mij of we bespreken het even bij het ophalen. Er kan natuurlijk altijd een afspraak gemaakt worden om op de praktijk het een en ander te bespreken.

Stap 6: Evaluatie

Wanneer de geplande sessies zijn afgerond worden de ontwikkelingen en eventuele nieuwe leerdoelen in kaart gebracht. In overleg zullen wij met behulp van deze evaluatie besluiten de RT te verlengen of te beëindigen. Bij verlenging wordt het bestaande handelingsplan aangepast met de nieuwe toets-gegevens en de nieuwe leerdoelen.

Methodes:

  • Begrijpend lezen:

Diagnose:

Zuidvallei, Diagnostisch gesprek, taakanalyse

Methodes:

De Zuidvallei, Leesbalans, BLIKSEM-aanpak Bazalt.

  • Spelling:

Diagnose:

PI-dictee (versie 2019)

onderdelen uit de DST DyslexieScreeningsTest

DTLAS (2019)

Methodes:

PI-spello, Spellingsprint, Zelfstandig spellen, diverse werkboeken, BLOON

  • Technisch lezen:

Diagnose:

AVI en DMT : nieuwste versie voor zorgaanbieders (2018)

DTLAS (2019)

diagnostisch gesprek,

onderdelen uit de DST DyslexieScreeningsTest

Methodes:

Leesbalans, De Zuidvallei, RALFI-lezen, Connect-lezen, PRAVOO, woordhulpflits

  • Rekenen:

Diagnose:

ZAREKI-NL dyscalculiescreening

KRO (klein rekenonderzoek)

TTA (tempotoets rekenen)

Rekensprint diagnostisch gesprek

Maatwerk diagnostisch gesprek

Methodes:

Maatwerk, Rekensprint Basis en 1F,  Met sprongen vooruit, werkboeken van Kinheim etc.

  • Leesvoorwaarden (groep 2-3)

Diagnose: Toetspakket beginnende geletterdheid, DTLAS en observaties

Methode: ‘Wat zeg je?’ en ‘Auditieve training curriculum schoolrijpheid’

  • Rekenvoorwaarden (groep 2-3)

Diagnose: Diagnostisch gesprek a.d.h.v. einddoelen groep 2, diagnostische toets Rekensprint

Methode: Maatwerk, materialen van oa Rekenhuis, Rekensprint 

_______________________________________________________

Dit zijn de algemene methodes. Elk kind is anders, dus ik ben altijd op zoek naar passende leerstof voor ieder individu. Verder heb ik veel materialen waarover ik kan beschikken, omdat ik van mening ben dat materialen beter ondersteunen dan enkel papieren werkbladen. Denk aan bijvoorbeeld MAB-materiaal, rekenmaterialen, leesboeken op alle niveau’s, breuken-laboratorium en reken- en taalspellen.